Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, przedkładając jednocześnie następujące dokumenty:
- dowód osobisty lub paszport osoby zgłaszającej urodzenie- do wglądu;
Po tym terminie akt urodzenia dziecka zostanie przez kierownika USC sporządzony z urzędu.
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazane przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.
Miejsce złożenia dokumentów Urząd Stanu Cywilnego, Aleja Jana Pawła II 15, 26-670 Pionki, parter, pokój 108. Opłaty
Sporządzenie aktu urodzenia jest wolne od opłat.
Termin i sposób załatwienia
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.
Osobie rejestrującej akt urodzenia wydawany jest 1 odpis skrócony z urzędu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 ze zm.),- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2014 r., Poz.1628 ze zm.)
Inne informacje
Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:
matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki, zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika - pełnomocnik musi przedłożyć swój dowód osobisty oraz pisemne upoważnienie od rodziców dziecka ze wskazaniem imienia/imion, jakie swemu dziecku nadają. Matka niezamężna powinna ponadto wskazać imię ojca dziecka.
Numer PESEL będzie można otrzymać niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia urodzenia.